Wij gaan voor een goede toegankelijkheid van onze zorg en zoeken voortdurend naar verbetering. Zo ontwikkelen we e-health-mogelijkheden waardoor cliënten zich al voor de intake op de behandeling kunnen voorbereiden.

Het kwaliteitsstatuut is richtinggevend en algemeen leidend voor onze behandelingen. Maar een te stringente opvatting van het kwaliteitsstatuut kan contraproductief werken bij het terugdringen van de wachttijden. Wij kiezen daarom voor een pragmatische invulling van het kwaliteitsstatuut.

We investeren in lean-werken door medewerkers op te leiden en door trajecten professioneel te begeleiden. We richten ons met name op de logistiek van de zorg. Zo hebben we bij de psychodiagnostiek in de regio Eemland de wachttijd met een aantal weken teruggedrongen.

Nog meer dan in de voorgaande jaren verhogen wij de intakecapaciteit. Hiermee verhoogt wel de druk op de bestaande caseload. Geen makkelijk maar wel een noodzakelijk proces. Het verhogen van de intakecapaciteit is tot nu toe vooral succesvol in de regio’s Gooi & Vechtstreek en Veluwe & Veluwe Vallei.

Wij nemen deel aan regionale taskforces die als doel hebben de wachttijden terug te dringen.  Wij overleggen met ketenpartners – in het bijzonder met Indigo Midden Nederland – om uitstroom naar de generalistische basis-ggz te bevorderen.

De behandelaar moet cliënten behandelen en zo min mogelijk tijd besteden aan administratieve zaken. De inzet van meer en goede ondersteuning kost uiteraard geld. Maar het resultaat is dat een behandelaar meer cliënten kan behandelen.

tijdelijk ophogen contracten
We zoeken naar een optimale afstemming tussen behandelcapaciteit en zorgvraag; we zetten personeel in op die locaties waar de wachtlijst het hoogst is. Daar waar een grote zorgvraag is, bieden we behandelaren de mogelijkheid om tijdelijk hun dienstverband op te hogen.

We investeren in gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van e-health. Voordeel is dat we hierdoor meer cliënten in een jaar kunnen behandelen en daarmee de wachtlijsten kunnen verkorten. Lees meer over de implementatie van e-health.

Door het inzetten van webcams kunnen we de beschikbaarheid van onze hulpverleners vergroten. Ook oriënteren we ons op het vergroten van onze bereikbaarheid door avondopenstellingen.

Wij ondervinden de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Veel vacatures zijn moeilijk in te vullen. Daarnaast ontkomen we er niet aan om ook interim personeel in te huren. Ons speerpunt in personeelsbeleid ligt bij het behoud van goed personeel. Dit doen wij door te investeren in een prettig werkklimaat en aantrekkelijke opleidingsmogelijkheden. GGz Centraal is één van de grootste opleidingsinstellingen binnen de GGz in Nederland als het gaat om beroepsopleidingen.

  • zorgbemiddeling
    Wij wijzen de cliënt op de mogelijkheid van zorgbemiddeling bij lange wachttijden. Veel cliënten willen of zijn genoodzaakt om bij GGz Centraal in behandeling te komen.  Ook andere aanbieders in de regio hebben vergelijkbare lange wachttijden. In 2019 willen wij nadrukkelijker kijken in hoeverre en voor welke cliënten zorgbemiddeling effectief kan zijn.
  • verminderen aantal no shows
    Het aantal no-shows in de ggz is hoog en dat is zeer onwenselijk. Wij proberen de no-shows tot een minimum te beperken door voorafgaand aan de intake de cliënt te bellen en/of op een andere wijze te benaderen. In 2018 is onze inzet hierop geïntensiveerd.