Wij hebben de ambitie om e-health in al onze behandelprogramma’s te integreren.
In overleg met de hoofden van de behandelprogramma’s zoeken we naar de ideale mix tussen face-to-face-behandeling en online behandeling. De online communicatie tussen cliënt en behandelaar vindt plaats in het cliëntportaal van GGz Centraal: Karify. We hebben 6 speerpunten voor de implementatie van e-health:
- Nieuwe cliënten krijgen een uitnodiging voor de welkomstmodule in ons cliëntportaal. In deze module leggen we uit wat de cliënt van ons kan verwachten en hoe hij zich kan voorbereiden voor het intakegesprek.
- Mede met de subsidie van de VIPP GGz-regeling gaan we behandelaren extra trainen in het effectief inzetten van Karify in de behandeling. We willen dat t op 01 januari 2020 minimaal 10% van onze cliënten effectief gebruikmaakt van Karify. Dit is conform de richtlijnen van de VIPP.
- De online communicatie tussen behandelaren en cliënten vindt primair plaats in Karify. Hiermee creëren we eenduidigheid in de online communicatie en borgen we de veiligheid en privacy.
- GGz Centraal gaat van de VIPP GGz-regeling gebruik maken om gestandaardiseerde koppelingen te maken tussen Karify en het EPD, de ROM en het EVS. Hierdoor kan ons cliëntportaal uitgroeien tot de centrale plek waar onze cliënten relevante informatie over hun behandeling terugvinden.
- GGz Centraal gaat bij verschillende behandelprogramma’s lean projecten opzetten om de wachttijden terug te brengen. Bij het herinrichten van het aanmeldproces en het intakeproces wordt gekeken naar de nieuwe mogelijkheden die het cliëntportaal van GGz Centraal biedt.
- GGz Centraal zoekt samenwerking met Karify, universiteiten en onderzoeksbureau’s om onderzoek te doen naar nieuwe e-health toepassingen en het effect van online interventies op de kwaliteit en de duur van de behandeling.