De centrale cliëntenraad van GGz Centraal behartigt de algemene belangen van alle cliënten van GGz Centraal en dient als spreekbuis naar de raad van bestuur.
De taken van de centrale cliëntenraad kunnen in het kort omschreven worden als het adviseren van de raad van bestuur in die zaken die alle cliënten van GGz Centraal aangaan waaronder ook de zorgverkoop. Uitgangspunt hierbij is altijd: wat is het beste voor de cliënt?
Een afvaardiging van de centrale cliëntenraad en het zorgverkoopteam vergaderen 10 keer per jaar. Tijdens deze overleggen ontwikkelen we samen voorstellen, delen we de voortgang met elkaar en geeft de raad gevraagd en ongevraagd advies. De centrale cliëntenraad weet als geen welke psychiatrische zorg en dienstverlening goed werkt, welke knelpunten zich voordoen in de leef- en systeemwereld van de cliënt en wat beter kan.
Wat heeft de bijzondere aandacht van de centrale cliëntenraad:
- de te lange wachtlijsten
- het behoud van bed op recept
- time-out mogelijkheden ondanks de beddenafbouw
- de consequenties van het leefstijlproject
De centrale cliëntenraad hoopt dat u – de verzekeraars – hier zorgvuldig naar blijft kijken en er een positieve bijdrage aan wilt leveren. Daarnaast hoopt de raad dat u middelen beschikbaar (blijft) stellen voor innovatieve initiatieven.
