De organisatiebrede medezeggenschap door cliënten is belegd bij de Centrale Cliëntenraad. Deze raad wordt gevormd door vertegen-woordigers vanuit de cliëntenraden van de 5 resultaatverantwoor-delijke zorgeenheden (de RVZe-cliëntenraden): Flevoland, Gooi & Vechtstreek, Eemland, Veluwe & Veluwe Vallei en Fornhese/ Emerhese.
belangrijke ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen in 2016 betroffen de onderwerpen: ambulantisering, verwarde personen, e-health, de ontwikkeling van een cliëntenportaal, geestelijke verzorging, de financiële situatie van GGz Centraal en de nieuwe wet rondom klachtenbehandeling, de WKKGZ.
De Centrale Clientenraad heeft 12 keer advies uitgebracht. Daarnaast hebben de RVZe-raden over diverse onderwerpen aan hun eigen directies geadviseerd.
uitgelicht
- cliëntenpanel
De CCR heeft zich samen met de raad van bestuur gericht op de ontwikkeling van een cliëntenpanel. Hiermee kunnen we ook ambulante cliënten over allerlei onderwerpen bevragen. Het cliëntenpanel kan in 2017 starten. - aansluiting bij externe initiatieven
De CCR heeft zich aangesloten bij de datingsite ‘durf jij met mij?’ en ondersteunt de campagne van de Nederlandse Hersenbank. - klachtencommissie en klachtenfunctionaris
De CCR heeft twee leden voor de klachtencommissie voorgedragen en waren zij betrokken bij de aanstelling van de klachtenfunctionaris. - destigmatisering
De cliëntenraad is vertegenwoordigd in de klankbordgroep voorlichting over psychiatrie op middelbare scholen. In aansturing en uitvoering van de voorlichting gewerkt met duo’s van professional en ervaringsdeskundige. - kwaliteitstoetsing
In 2016 is gewerkt aan de toetsing van de FACT-teams. Geen gemakkelijke klus omdat het ambulante cliënten betreft. Er zijn high teas en lunches georganiseerd waar cliënten hun ervaringen konden vertellen. In 2017 wordt dit afgerond.
Op 20 oktober werd de kadernota kwaliteitstoetsing vastgesteld. Hierin zijn de afspraken en het proces van de kwaliteitstoetsing vanuit cliëntenperspectief door de CCR en RvB vastgelegd.