Onze resultaten meer aandacht geven, laten zíen wat we bereiken. Dat is een belangrijk voornemen uit ons meerjarenbeleid. Moeilijk is dat niet: met groot elan wordt aan allerlei nieuwe inititatieven gewerkt en onze medewerkers vertellen er graag over. In het kader van ‘resultaten vertellen’ vormt zich een netwerk waarin collega’s en cliënten ervaringen delen en elkaar inspireren. Met als doel onze zorg steeds verder te verbeteren. Lees over onze resultaten in 2016.
jaarlijkse verkiezing supervisor van het jaar

Chris Bavinck
AIOS’en hebben in 2016 de jaarlijkse verkiezing van de supervisor van het jaar ingesteld. Doel: aandacht voor de supervisor-AIOS-relatie, inhoudelijke feedback geven aan de supervisoren én de meest gewaardeerde supervisor in het zonnetje te zetten. In 2016 was Chris Bavinck de winnaar.
blended zorg maakt patiënt autonomer

Henny Visser
Het Marina de Wolfcentrum maakte vorig jaar de overstap van het e-healthplatform mijnTherapie naar Karify, met een veel mooiere en overzichtelijkere interface: een digitale ladekast waarin je behandeling gemakkelijk te overzien en te volgen is. Henny Visser, psychotherapeut en behandelteamleider van het Marina de Wolfcentrum: ‘Ik vind het belangrijkste aspect van eHealth dat de patiënt zelf actief is. EHealth maakt patiënten autonomer en helpt hen om pro-actief te zijn.’
vrijwilligerswerk: oud en nieuw

Claudia Barneveld
‘Vind je het goed, dat ik even deel uitmaak van jouw bestaan?’ Deze Loesje-tekst verwoordt perfect wat vrijwilligerswerk voor cliënten én hun vrijwilligers betekent. Op locaties in Amersfoort zetten meer dan 200 vrijwilligers zich in! Claudia Barneveld, is coördinator vrijwilligerswerk/MBO. ‘Al geruime tijd is een ontwikkeling gaande om cliënten meer aansluiting te laten krijgen bij ‘de maatschappij’ en vice versa. Inzet van vrijwilligers is een doel én een middel om dit te bereiken.’
crisisbeoordelingskamer in gebruik
In 2016 werden in Hilversum en in Flevoland crisisbeoordelingskamers in gebruik genomen. Een crisisbeoordelingskamer is een ruimte waar de politie – na overleg en triagering met de crisisdienst – verwarde personen direct naar toe kan brengen.In de crisisbeoordelingskamer kan de crisisdienst een inschatting maken of er sprake is van een (behandelbare) psychiatrische aandoening en wat er dan verder moet gebeuren.

psymate-app na succesvolle pilot geïmplementeerd
Anderhalf jaar is op Emerhese, centrum voor autismespectrumstoornissen, de Psymate-app uitgeprobeerd. Het doel van de Psymate app is om als behandelaar en cliënt meer inzicht te krijgen in hoe de cliënt in het dagelijks leven (emotioneel) functioneert. Bijvoorbeeld binnen welke context heeft hij precies last van stress? Wanneer gaat het wel goed? Slaat het nieuwe medicijn aan? Hoe duidt de cliënt zijn eigen emoties? De app ondersteunt bij het beantwoorden van dit soort vragen.
pionieren en netwerken

Cees van Houten en Ruud van Nus
Veel hulpverleners van GGz Centraal hebben ‘de terreinen en bossen’ verlaten om samen met ketenpartners invulling te geven aan de participatie-samenleving. Naast uitdagingen heeft dit geleid tot nieuwe inzichten hoe invulling te geven aan psychiatrie dichtbij. Cees van Houten, psychiater, en Ruud van Nus, behandelaar van het FACT-team Soest, Baarn & Soesterberg vertellen enthousiast over het werken in de wijk en over hoe de zorgvraag/ – behoefte van de cliënt meer centraal is komen te staan in de begeleiding. Cees: ‘Als hulpverlener stel je je bescheidener en meer vragend op, zeker als je thuis bij de cliënt op bezoek bent. Een huisbezoek geeft zoveel meer informatie.’ Ruud: ‘De client zijn eigen keuzen laten maken, doet een ander appel op de cliënt maar ook op de begeleider. Deze begeleiding betekent dat de cliënt meer regie heeft.’
moreel beraad leeft

Ben Steultjens
Reflecteren op de zorg die we bieden en de manier waarop we die organiseren, dat doen we onder andere door het ‘moreel beraad’. Ben Steultjens, coördinator moreel beraad: ‘Bij moreel beraad wordt op een methodische manier een morele kwestie of een dilemma uitgediept. Er wordt dan tijd genomen voor bezinning op de waarden en normen die ons leiden bij de soms lastige beslissingen in het werk.’ In GGz Centraal zijn negen gespreksleiders opgeleid voor het begeleiden van moreel beraad. Het heeft een vaste plek gekregen in de opleiding van psychologen. De intentie is om dit uit te breiden naar de opleiding van andere disciplines, zoals psychiaters en verpleegkundigen.
Tour ‘wegwijs op Zon & Schild’

Ben van Dijk en Ina Kleefkens
Een unieke tour over het prachtige terrein van Zon & Schild. Binnen het project Wegwijs verzorgen enthousiaste gidsen een rondleiding over het terrein. Deze gidsen – (ex)cliënten van Zon & Schild – vinden het leuk om aan belangstellenden iets te vertellen over ‘hun’ organisatie en deze bijzondere locatie. Tegelijk ontwikkelen zij hun vaardigheden als gids.
opleiden doe je met z’n allen
Het opleiden van professionals kent een jarenlange traditie en is een speerpunt binnen GGz Centraal. Christel Hessels, P-opleider: ‘Het ontwikkelen van opleidingen draagt bij aan de ontwikkeling en innovatie in de teams. Op de vraag of er voldoende belangstelling is voor de verschillende opleidingen, antwoord Christel: ‘Er is vooral belangstelling voor de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog, voor de klinisch psycholoog iets minder. Niet iedereen wil specialist worden; wetenschappelijk onderzoek en management zijn in dit opleidingstraject een verplicht onderdeel.

Christel Hessels
De opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog geeft al voldoende handvatten om als regiebehandelaar aan de slag te gaan.’ De laatste jaren is duidelijker geworden wat een klinisch psycholoog kan bijdragen aan de behandeling en begeleiding. Dat is een positieve ontwikkeling. Christel hoopt dat het aantal opleidingsplekken voor psychotherapeuten weer gaat toenemen, omdat deze specialistische kennis een belangrijke meerwaarde heeft. Ze zou graag psychotherapeuten ter ondersteuning van FACT- of wijkteams zien.
samenwerking sleutel tot goede jeugdzorg
Iedereen heeft te maken met de transformatie in de jeugdzorg en alle zorgaanbieders moeten zich daarop aanpassen. Maar hoe? Fornhese organiseerde een netwerkconferentie.
IPS werkt!

Esther Smit- Wiertz, Aart José Kok en Rianne Bijzet
Individuele Plaatsing en Steun (IPS) betekent voor veel mensen met een psychiatrische aandoening een belangrijke ‘versneller’ op de weg naar regulier werk. Het belang van werk voor met name medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en het succes van de IPS-methodiek stonden centraal op het IPS-congres.
IHT aan de voordeur: ‘crisisbehandeling 2.0’

IHT-team van de Rembrandthof
Om opname te voorkomen of te verkorten kan Intensive Hometreatment (IHT) worden ingezet. Niet alleen bij mensen thuis, maar ook aan de voordeur van de ggz-kliniek. Deze behandeling – die onder andere door de Rembrandthof in Hilversum wordt geboden – kan zes weken duren, met de mogelijkheid van uitbreiding tot twaalf weken. Daarnaast wordt IHT ingezet om klinische opname te verkorten door opschaling van de ambulante zorg.De bedoeling is dat patiënten zoveel mogelijk in hun eigen omgeving behandeld kunnen worden.
crisisteam voor jeugd: veel kennis in huis!

Jennifer Stephenson, Aleid Grijpma, Gerard Aanstoot
Waar kunnen verwijzers terecht met vragen over een kind in acute psychische nood? Voorheen kwamen zij terecht bij de crisisdienst voor volwassenen en ouderen. Kinderen vereisen echter specifieke kennis. Verwijzers kunnen nu laagdrempelig terecht bij het crisisteam ‘spoedeisend & complex’ van Fornhese.
high intensive care
De Rembrandthof heeft grote stappen gemaakt in het reduceren van dwang- en drangmaatregelen. Dwangmaatregelen zijn in duur verminderd met bijna 90%. Er is een enorme afname in aantal en duur van separaties. Namelijk van 12.480 uur in 2007 naar 1.485 uur in 2015. De separeerruimte heeft zelfs een aantal maanden leeg gestaan.
toegewijde zorg: palliatieve unit
Vijf jaar geleden opende Zon & Schild als eerste ggz-organisatie in Nederland een specialistische palliatieve afdeling. In de vijf jaar daarna is veel ervaring opgedaan. Collega’s uit het hele land en ook uit België komen regelmatig een kijkje nemen. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor palliatieve zorg. Tijdens de expertmeeting van het congres werden ervaringen uitgewisseld.
het geheim van de schelp
GGZ Centraal Veluwe & Veluwe Vallei organiseerde in september 2016 de pelgrimsreis ‘Het geheim van de Schelp’. Met 30 cliënten op weg naar Santiago de Compostella, de ‘Camino’. Veertien dagen lopen en fietsen op de eeuwenoude Camino; dat vraagt training. Om deze tocht te kunnen voltooien zijn de pelgrims in januari al gaan trainen. Het werd een reis waarbij leefstijl, herstel en zingeving met elkaar in verbinding zijn gebracht.
‘Het geheim van de Schelp’ was een initiatief van geestelijk verzorgers en bewegingsagogen. Daarnaast begeleiden behandelaren en verpleegkundigen deze pelgrimsreis.