Gezondheid is voor bijna iedereen het belangrijkste in het leven. Maar gezondheid is meer dan louter afwezigheid van ziekte. De afgelopen jaren is in Nederland de visie op gezondheid en zorg veranderd. Daarnaast zijn de kosten voor de zorg tussen 2000 en 2010 verdubbeld. Zowel overheid als zorgverzekeraars willen de groeiende kosten van de zorg inperken.
Deze beide ontwikkelingen – de verandering van visie en de noodzaak tot inperking kosten – zorgen ervoor dat het Nederlands zorglandschap verandert, ook de ggz. Zorg is steeds meer gericht op zelfredzaamheid van burgers en op het versterken van ondersteuning in de buurt en het eigen sociale netwerk. Professionele zorg kan dan later in het proces worden ingeschakeld. Dit betekent een lager beroep op professionele zorg en ook lagere kosten.
In samenhang met de landelijke ontwikkelingen hebben verschillende wijzigingen plaatsgevonden in de ggz. Minder in de kliniek, meer in de wijk. Minder gespecialiseerd, meer bij de huisarts en de basis-ggz. Minder in de ZVW, meer naar de gemeente. Deze veranderingen beogen de bovengeschetste beweging te ondersteunen. Dat is goed maar er is ook een keerzijde. Oude verbanden verdwijnen soms voordat er nieuwe zijn. We zullen de zorg – samen met ketenpartners – opnieuw moeten vormgeven. Met oog voor de meest kwetsbare mensen, die niet vanzelf de eigen regie kunnen nemen.
GGz Centraal staat midden in de maatschappij en heeft zich in 2015 ten volle ingezet voor het vormgeven van de transformaties van de zorg. Hoe we dat hebben gedaan kunt u hier lezen.
FACT-teams gecertificeerd
FACT-teams behandelen en begeleiden mensen die een ernstige psychiatrische aandoening hebben in combinatie met problemen op andere levensterreinen (wonen, werken, sociale contacten, financiën etc.). Deze behandeling en begeleiding vindt plaats in de eigen omgeving van de client.
Het doel van FACT is om iemand in zijn eigen omgeving met continuïteit te begeleiden, behandelen en ondersteunen. Wij zoeken daarbij contact met familie, de buurt en andere instanties (zoals woningcoöperaties, de wijkagent, de huisarts).
Het CCAF toetst de kwaliteit van (F)ACT-teams. Teams die voldoen aan de kwaliteitscriteria voor het leveren van verantwoorde zorg volgens het ACT-of Flexible ACT-model worden opgenomen in het openbare keurmerkregister van het CCAF. Uit onderzoek blijkt dat gecertificeerde teams betere uitkomsten boeken. Zij leveren herkenbare zorg met garandeerbare kwaliteit. Dankzij het keurmerk hebben ook cliëntenorganisaties, familie-vertegenwoordigers en zorginkopers inzicht in de geleverde kwaliteit van teams.
In 2015 hebben de volgende FACT-teams het CCAF keurmerk volgens de veldnorm Flexibele ACT behaald:
- FACT-team 1, Almere
- FACT-team 2, Almere
- FACT-team Ermelo
- FACT-team Harderwijk-Wezep
- FACT-team Soest/Baarn
EPA-doelgroep in kaart gebracht
Mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA) hebben vaak langdurig zorg nodig. Daarbij zijn meestal verschillende zorgaanbieders betrokken. Als gevolg van de transities wordt de zorg voor deze mensen nu ook via verschillende wettelijke kaders bekostigd (Zorgverzekeringswet, Wet Langdurige zorg, Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Dat vraagt om goede afstemming. GGz Centraal heeft op verzoek van Achmea een vignettenstudie uitgevoerd om de zorgbehoefte van deze doelgroep per gemeente in beeld te krijgen. Vervolgens kunnen we samen met onze ketenpartners de zorg voor mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen verder vormgeven. De eerste stappen tot verdere samenwerking zijn op een conferentie op 14 september gezet.
GGz Centraal zet in op IPS
Het doel van de methodiek Individuele Plaatsing en Steun (IPS) is het ondersteunen van mensen met een ernstige psychische aandoening bij het vinden en behouden van regulier betaald werk. Dus geen vrijwilligerswerk of beschermde werkplek, maar gewoon betaald werk in regulier bedrijf.
25 collega’s startten in 2015 met de opleiding IPS en hebben deze inmiddels afgerond.
fusies in de ggz in Amersfoort
Begin juni was de fusie met Riagg Amersfoort & Omstreken officieel rond. De specialistische zorg inclusief crisisdienst is deel gaan uitmaken van GGz Centraal. De generalistische basis-ggz is overgedragen aan Ambulante Zorggroep Midden Nederland (AZmn). Daarnaast fuseerde Indigo Centraal – dochter van GGz Centraal – met AZmn. Zij zijn samen verder gegaan als Indigo Midden Nederland.
Doel van de fusies is om de geestelijke gezondheidszorg in de regio Amersfoort en omstreken nog meer cliëntgericht en in samenhang te organiseren waardoor kwaliteit en doelmatigheid verder kunnen worden verbeterd. Splitsing in basis-ggz en specialistische ggz vragen ook om een andere en aparte profilering. De samenhang in de zorgketen tussen crisisdienst, eerste hulp en de eventuele verdere doorgeleiding van de cliënt voor vervolgbehandeling wordt door de fusies geoptimaliseerd
de kracht van e-health
GGz Centraal beschouwt e-health als een belangrijk onderdeel van de behandeling. De kracht van e-health is het grootst als er goede mix is tussen online interventies en face-to-face behandeling.
Op mijn.ggzcentraal.nl bieden wij onze cliënten een veilige, online behandelomgeving aan. Onze cliënten kunnen via mijn.ggzcentraal:
- mailen met hun behandelaar
- psycho-educatie bekijken
- online opdrachten maken
Omdat onze cliënten via mijn.ggzcentraal ook thuis aan hun behandeling kunnen werken, komen zij goed voorbereid naar hun volgende afspraak. Dit komt de kwaliteit van het gesprek in de behandelkamer ten goede.
Een ander voordeel van mijn.ggzcentraal is dat behandelaren een beter beeld hebben hoe het met hun cliënten gaat. De online registratieopdrachten en de online dagboeken verschaffen onze behandelaren veel nuttige informatie.
Mijn.ggzcentraal blijkt goed te werken om onze cliënten meer eigen regie over hun behandeltraject te geven. Cliënten zien via mijn.ggzcentraal precies in welke fase van het behandeltraject zij zitten. En vervolgens gaan zij zelfstandig met hun behandeldoelen en hersteldoelen aan de slag.
In dit filmpje vertelt behandelaar Ineke dat zij bij de behandeling van eetstoornissen gebruik maakt van het online eetdagboek. Dat geeft haar de mogelijkheid om adequaat feedback te geven en in te gaan op de individuele problemen van haar cliënten. Cliënt Esther vertelt over haar positieve ervaringen met het eetdagboek. Het geeft inzicht in haar eetpatroon, ze krijgt snel reactie en het motiveert haar om door te zetten