GGz Centraal is voortdurend bezig de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Het oordeel van cliënten is daarbij van groot belang. We zetten verschillende instrumenten in om de effectiviteit en kwaliteit te meten zoals CQI, Jeugdthermometer, ROM, kwaliteitstoetsing vanuit cliëntenperspectief. De resultaten van deze onderzoeken worden gebruikt om de zorg te verbeteren. Bijvoorbeeld in overleg met de cliëntenraad en in onderhandelingen met de zorgverzekeraar.
ROM
Routine Outcome Monitoring (ROM) staat voor het routinematig en regelmatig meten van het resultaat van behandeling. GGz Centraal omarmt ROM als methodiek om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Het percentage complete ROM-metingen, ook wel completers genoemd, was in 2014 36%. In 2015 is dit percentage gestegen naar ruim 44%. En vanaf september 2015 hebben we de landelijke afspraak (50% completers) behaald!
Nu er van voldoende patiënten ROM-gegevens zijn kunnen we de effectiviteit van behandelingen analyseren. Het verschil tussen een begin- en eindmeting geeft een indruk over het effect van de behandeling. Behandelaar en patiënt kunnen dit bespreken tijdens een evaluatie van de behandeling. Bewezen is dat regelmatige ROM-metingen helpen om de behandeling beter af te stemmen op de behoefte van de patiënt. Immers door het regelmatig evalueren kunnen behandelaar en patiënt er sneller achter komen of een behandeling helpt of niet.
ROM-metingen bieden meer mogelijkheden. Zo kunnen we ook de verschillen tussen begin- en eindmeting voor groepen patiënten in een specifiek behandelprogramma analyseren. Stel dat op een afdeling voor persoonlijkheidsstoornissen de afgelopen 3 jaar een gemiddelde verbetering werd gemeten van 11 punten. Nu is elders een nieuwe behandeling bedacht die succesvol lijkt te zijn. Zowel patiënten als behandelaren zijn enthousiast over deze nieuwe behandelmethode.
Een jaar later zien we een verbetering van 18 punten. Dit resultaat ondersteunt het ingezette beleid. Natuurlijk geldt ook het omgekeerde: als het resultaat tegenvalt zullen behandelaren en patiënten vraagtekens stellen bij de nieuwe behandeling.
Beleidsevaluatie met ROM-data geeft vaak een objectiever beeld en prikkelt tot discussie. Die discussie helpt om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

kwaliteitstoetsing uit cliëntperspectief
De kwaliteitstoetsing uit cliëntperspectief was gericht op de FACT-teams. Deze toetsing is in 2015 gestart in Flevoland en op de Veluwe; in Gooi & Vechtstreek en Eemland zal deze in 2016 worden uitgevoerd.
HKZ-audit
Medio september werd GGz Centraal steekproefsgewijs getoetst op het certificatieschema HKZ GGZ 2009, inclusief addendum cliëntveiligheid 2011. GGz Centraal voldoet aan de HKZ-eisen en aan het addendum.